Hooggevoeligheid bij volwassenen

Een vol hoofd als je thuis komt van je werk of school, even niemand willen zien om alles te verwerken wat je die dag hebt meegemaakt, altijd maar bezig zijn of je wel de juiste beslissing hebt genomen? Dat is heel normaal. Stress om kleine dingen waar iemand anders niet eens over nadenkt? Je anders voelen dan de rest? Het altijd goed willen doen voor de ander? Dat is heel normaal.

Een op de 5 mensen is hoogsensitief. Dat is best veel, genoeg om normaal te zijn. Hoogsensitiviteit is dan ook een eigenschap en geen stoornis. Hoogsensitief betekent dat je veel prikkels binnenkrijgt en deze ook allemaal waarneemt. Iedereen krijgt deze prikkels binnen maar de meeste mensen kunnen deze uitfilteren. Een hoogsensitief persoon verwerkt al deze prikkels en is ze constant gewaar waardoor de prikkelgevoeligheid altijd op een hoger niveau ligt. Daarnaast wordt alle informatie intensief verwerkt en met alle innerlijke gevoelens afgestemd. Daar kun je best druk mee zijn en dit heeft tijd nodig.

soorten hooggevoeligheid

Je kunt op verschillende manieren hooggevoelig zijn. Dit is voor iedereen anders. Het is wel fijn om te weten hoe het bij jouw zit zodat je weet waar je rekening mee moet houden. Zo kun je bijvoorbeeld veel last hebben van kriebelende kleding of harde geluiden. Maar je kunt ook als een berg opzien tegen veranderingen en nieuwe situaties. Weer een ander vind het erg lastig om zich sociaal staande te houden of om zijn planning en organisatie op orde te hebben. Sommige mensen nemen de gevoelens van anderen waar en moeten leren daarmee te dealen. Je kunt paranormale gaven bezitten en dat kan heel beangstigend zijn of juist fijn.
Daarnaast kan de intense verwerking U danig in de weg zitten.

Baba methode

Beeldig Brein maakt gebruik van de baba methode van Esther Bergsma. BABA staat voor begrijp, accepteer, begrens en alternatief. Met deze aanpak leer je jezelf op waarde te schatten en om jezelf grenzen te geven in je dagelijkse leven. Door alternatieven te verzinnen kun je jezelf staande houden in de maatschappij zoals deze op dit moment is. Je leert wat voor jouw belangrijk is en wat je voor anderen doet om erbij te horen. We maken samen een afweging wat bij jouw past en hoe jij voorkomt dat je uiteindelijk in die burn-out terecht komt.