Stampen moet, maar dan goed

Stampen moet maar dan goed!

 

Er is een heleboel commotie ontstaan na de uitspraken van professor Anna Bosman op het NOS journaal. Dyslexie kan worden voorkomen door stampen. Nu wordt er totaal voorbij gegaan aan het feit dat ieder kind een eigen leerstijl heeft maar eigenlijk heeft ze wel gelijk. We moeten meer stampen. En dan niet zittend aan een tafeltje en opdreunen wat de juf of meester voorkauwt maar naast onze stoel en met de voeten. Ik vind het niet eerlijk om het “onderwijs” zomaar de schuld te geven van de leerproblemen van kinderen. Zeker is er bij een aantal leerkrachten verbetering nodig maar een heleboel scholen zijn al op de goede weg om passend onderwijs te geven aan diverse leerstijlen. Dat we er nog lang niet zijn is een feit maar ik denk dat het onderwijs de ontwikkeling van kinderen niet bij kan houden. De kinderen van nu worden de hele dag bestookt en verleidt met kleurige beelden en “uitdagend” speelgoed. Weinig tijd om lekker buiten te spelen en zichzelf te vervelen. Hier krijg je andere kinderen voor. Facebook zit vol met peuters (en jonger) die volledig geïntegreerd zijn met mobieltjes en tablets. Dat doet iets met kinderen. Waarom zou je gaan touwtje springen of kleuren als er op de tablet een wereld wacht met oneindig veel mogelijkheden en de meest prachtige beelden een swipe met je kleine vingertje is voldoende om je te vermaken. En toch is dat touwtje springen heel belangrijk. Iedere keer als ik een rekenbootcamp geef verbaast het mij hoe weinig kinderen deze kunst nog machtig is. En dit is toch de basis voor de ontwikkeling van onze hersenfunctie.

Hersenen bestaan uit twee helften welke verbonden zijn door de hersenstam: de corpus Collossum. Een hersenhelft is dominant maar dat wil  niet zeggen dat de andere helft niet meedoet. Maar dan moet die andere helft wel gestimuleerd worden en makkelijk te bereiken zijn. Hier zijn een heleboel verbindingen nodig in de hersenstam om deze twee hersenhelften te verbinden. Deze verbindingen moeten eigenlijk gevormd worden in de eerste levensjaren van het kind. Dit gebeurt om te beginnen door te kruipen, de meeste kinderen die niet gekropen hebben, hebben later leerproblemen omdat zij essentiële hersenverbindingen missen. Daarna gaat het kind rennen, klimmen, klauteren, stoeien schommelen, ronddraaien. Allemaal belangrijk bij de ontwikkeling van de hersenhelftenverbindingen. Bij kinderen met Dyslexie of leerproblemen zijn deze verbindingen meestal niet voldoende aanwezig. Daarom is het belangrijk om daar alsnog in te voorzien door te bewegen tijdens het leren. Als een kind beweegt zijn er oneindig veel hersengebieden actief waardoor de hersenen “aan” staan en daardoor veel beter informatie kunnen opnemen, verwerken en onthouden.

Nu dus terug naar onze hoogleraar in de dyslexie, stampen heeft wel degelijk zin. Ga met de kinderen door de klas stampen terwijl je de tafels opzegt, samen in koor. Leg de spellingsregel uit in de klas en ga dan naar buiten naar het schoolplein en ga renspelletjes doen om de spellingsregel erin te stampen. Hang op je kop in de rekstok en ga sommen uitrekenen. En verjaardagen zijn natuurlijk uitstekend voor de breukenles. Je maakt de les hierdoor leuker en gemakkelijker omdat kinderen nu eenmaal willen bewegen. Ook uiterst heilzaam voor kinderen met Adhd waar veel jongens in meer of mindere mate last van hebben. Zeker weten dat heel veel dyslexie verdwijnt.

Om zelf te ervaren hoe het voelt om bewegend te leren organiseer ik in de voorjaarsvakantie rekenbootcamps: in 1 dag de tafels 2 t/m5 of 6 t/m 12. Vind je de breuken lastig of automatiseren tot 20 dat kan ook. Informatie op de website.

Naast de kinderen die leren gewoon een beetje lastig vinden zijn er natuurlijk altijd de kinderen die met de rechterhersenhelft denken en daardoor niet leren door herhalen maar door begrijpen (en dit komt voor bij alle intelligenties niet alleen bij de zwakke leerlingen). Deze hebben zeker baat bij bewegen maar dat is niet afdoende. Deze kinderen moeten leren hoe zij hun visuele geheugen inzetten om de lesstof te onthouden en willen de lesstof begrijpen en ondergaan. Dit sluit dan weer aan bij het bewegend leren. Zo moet je als leerkracht een duizendpoot zijn om aan al deze behoeften te voorzien maar met een beetje inzet en creativiteit kun je een heel eind komen! En als ze moe zijn van het bewegen is het heerlijk om even lekker in een boek weg te dromen. Flesje water erbij, zacht muziekje op om bijgeluiden weg te filteren: Rust!

Reageer op dit artikel

avatar
200

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op