Fouten maken moet!

Fouten maken moet!

van Perfectionisme naar faalangst

 

Veel beelddenkers zijn gevoelige wezentjes. Gevoelig voor labeltjes, gevoelig voor muziek, voor paranormale belevenissen, voor felle lichten, voor zwart op wit letters maar ook gevoelig voor kritiek! Kritiek van anderen, maar bovenal: kritiek van zichzelf.

Als je van de juf een tekening moet maken van je lievelingsdier en je bent 5, dan weet jij best van jezelf dat je dat niet kunt. Hij komt er nooit precies hetzelfde uit te zien als jouw lieve konijntje. Je hebt namelijk een prachtig plaatje in je hoofd hoe jouw snuffie eruit ziet. Als je nu gaat tekenen is dat echt niet hetzelfde. Je hebt niet eens het juiste kleurpotlood om zijn vachtje goed in te kleuren. Waarom zou je er dan aan beginnen? En waar moet je beginnen? Voor dit meisje is het alleen goed als het plaatje perfect klopt.

Dit is natuurlijk wel erg extreem maar het komt echt voor dat kinderen zo denken en dan vooral beelddenkers. Aangespoord door het feit dat tekenen leuk is beginnen ze er misschien toch wel aan maar in hun hart zijn ze nooit tevreden. Ook al zegt de juf of mama nog zo vaak dat het een prachtige tekening is, zelf vinden ze het niet goed genoeg. Vaak krijgen ze dan ook nog kritiek, dat ze er niet aan wilden beginnen, dat ze er zo lang over deden. Meestal leggen ze de lat erg hoog op meerdere fronten. Vooral als alles in de kleuterklas nog vanzelf ging en ze in groep 3 moeten gaan lezen blijkt dat het allemaal niet vanzelf gaat. Dan vinden ze zichzelf dom en willen het helemaal niet meer proberen. Kopiëren zit niet in hun aard evenmin als oefenen.. Ze willen het graag zelf uitzoeken. Het moet in 1 keer lukken anders kun je het niet en ben je dom. Als ze dit vaak genoeg tegen zichzelf gezegd hebben gaan ze het vanzelf geloven. Faalsangst is geboren.

Fouten maken moet

Wat deze kinderen missen is het vertrouwen dat het juist goed is om fouten te maken. Fouten maken moet! Daar groeien je hersenen van. Als jij een som uitrekent en je weet het antwoord dan leer je hier niets van, je wist dit namelijk al. Als je een sommetje uit moet rekenen en je geeft het foute antwoord: dan gebeurt er een heleboel in je hersenen. Je moet gaan nadenken waarom je het fout hebt gedaan en je moet gaan bedenken hoe je het anders kan doen zodat het antwoord wel goed is. Hierdoor maken je hersenen een heleboel nieuwe verbindingen en al deze verbindingen zijn noodzakelijk om te kunnen leren. Hoe meer verbindingen er in je hersenen zitten hoe makkelijker je de volgende keer het goede antwoord kan beredeneren. Fouten maken moet dus om je hersenen te laten groeien. Kinderen leren op verschillende manieren. De leukste manier is natuurlijk door te spelen. Als de school uit is begint het echte leren pas. Lekker buitenspelen, op je kop hangen, tikkertjes spelen. Door alle zintuigen te gebruiken worden er heel veel hersenverbindingen gemaakt en die kun je dan de volgende dag op school weer gebruiken om nog net iets makkelijker te leren. Ook met het buitenspelen maak je fouten. Je valt wel eens van je skateboard, je moet oefenen om te kunnen waven en als je niet uitkijkt spring je zo bovenop je vriendje. Ook hier geldt dus fouten maken moet om beter te leren.

Wat is nu de boodschap aan het 5-jarige meisje dat haar lievelingsdier moest tekenen van de juf? Geef haar als opdracht: maak een tekening die lijkt op jouw lievelingsdier. Hieraan kan ze wel voldoen.

Als ze een ander probleem heeft stel dan als doel dat ze 1 stapje verder gaat dan dat ze kan. Zeg niet: trek je jas aan”, maar help haar met haar jas en laat haar het laatste stukje zelf doen. Schep verwachtingen waar ze aan kan voldoen maar blijf haar uitdagen om toch steeds een stapje verder te gaan dan de vorige keer. Als ze een foutje maakt dan lach je er samen om, fouten maken moet. Laat merken als jij zelf ook eens een foutje maakt dat het niet erg is. Iedereen maakt fouten en dat is geen probleem zolang je maar van je fouten leert.

Reken haar af op wat ze gedaan heeft en niet op hoe knap ze is.

Als ze haar tekening af heeft zeg je niet: “Dat heb je knap gedaan” maar “Jij hebt goed je best gedaan”. De nadruk moet liggen op het werk wat ervoor gedaan is. Als de nadruk ligt op “Heel knap” dan is de boodschap dat als het de volgende keer niet zo goed gaat, wat altijd kan gebeuren, “Niet zo knap” en dat wordt in het hoofd van een 5-jarige al snel “Wat dom” , dus de volgende keer begin ik er maar niet aan want ik kan het toch niet. Hierdoor wordt de kiem gelegd voor faalangst.

 

 

Reageer op dit artikel

avatar
200

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op