Sla over naar de inhoud

Beelddenken

Beelddenken

stoel 001

Beelddenken, wat is dat?
Ieder mens is uniek. De een heeft blond haar de ander blauwe ogen, kort, lang, dik, dun, denkt in woorden en soms denkt in beelden. Dit is geen afwijking of aandoening of stoornis maar gewoon een manier van zijn.

Al vanaf de babyleeftijd is er verschil tussen kinderen die later in beelden of in taal gaan denken. Baby’s hebben nog geen taal en voelen en beleven de wereld met al hun zintuigen. Pas later gaan we logisch denken. Als een kind ongeveer  3 à 4 jaar oud is schakelt het brein over naar logisch beredeneren en in woorden denken. Dit is al bekend sinds de 80-er jaren van de vorige eeuw.

Beelddenken komt veel voor bij mensen die ADHD hebben of een Autistisch spectrum stoornis hebben. Ook de hoogbegaafden zijn vaak beelddenkers. Dyslexie en dyscalculie gaan vaak gepaard met beelddenken.

Bij Beelddenkers is de rechterhersenhelft dominant. Dit is de helft waar al het creatieve denken vandaan komt. Beelddenkers denken vanuit het geheel en vanuit begrip. Ze hebben vaak een goed gevoel voor ritme, tekenen en driedimensionaal denken. eigenschappen rechts breinDit heeft ook vele voordelen. Ze komen vaak met oplossingen waar iemand anders niet aan heeft gedacht. Lossen vraagstukken op hun eigen manier op.

Beelddenkers denken vanuit het geheel en willen graag weten waarom ze iets moeten leren of doen. Pas als dat helder is kunnen ze iets met de informatie en zijn ze in staat te handelen.

 

Veel beelddenkers hebben een hoog (of hoger) IQ. Hierdoor kunnen ze vaak op school heel veel compenseren waardoor ze niet direct uitvallen op lees-en rekengebied. Er is echter wel een probleem aanwezig. Hierdoor raken ze op latere leeftijd, tijdens de middelbare school, alsnog in de problemen. Ze moeten dan zoveel gegevens verwerken dat hun eigen strategieën niet meer werken. Voor deze kinderen is de methode ik-leer-anders erg zinvol. Ze leren er erg snel mee werken en geven er hun eigen draai aan.Voor hun is deze methode een basis om zelf hun eigen hoofd te kunnen stroomlijnen.

Wat is Dyslexie?

Als je aan iemand vraagt:”‘wat is dyslexie?” dan zul je meestal als antwoord krijgen:”Niet kunnen lezen”. Gedeeltelijk is dit waar maar het omvat niet het hele antwoord.

Bij iemand die dyslectisch is is het hersengebied dat taal verwerkt niet goed aangelegd. Dit kan bij beeld- en taaldenkers en is dus niet hetzelfde als beelddenken al zijn de symptomen en problemen vaak gelijkwaardig. Bij een beelddenker kun je echter gebruik maken van de kunst van het visualiseren waardoor de problemen verholpen kunnen worden, bij dyslexie is dit veel lastiger. Het is dus van belang om te bepalen of een kind last heeft van dyslexie of dat het ‘gewoon’ een beelddenker is. Beeldig Brein richt zich voornamelijk of de laatste groep.

 

Een beelddenker neemt de wereld anders waar dan een woorddenker. Alle details komen binnen waardoor er veel meer informatie verwerkt moet worden. Hierdoor is zijn waarneming veel intenser dan van een woorddenker. Dit geldt voor alles dus ook voor letters.

Een stoel is voor een klein kind een stoel. Of je de stoel nu rechtop of op-z’n-kop zet dat maakt niet uit: het blijft een stoel. Dit geld ook voor letters. Een b kan net zo gemakkelijk een d zijn of een p of een q. Als je ze draait blijft het hetzelfde.  Al die letters zijn hetzelfde maar noem je steeds anders. Als de beelddenker, dan de letters ontcijferd heeft dan kan hij er een woord van maken. Dit woord wordt in zijn hoofd direct omgezet in een plaatje. Het woord paard wordt in zijn hoofd een prachtig paard. Maar een woordje als ‘het” kun je niet vertalen naar beelden. Als er staat “‘het paard” dan is dat nog niet zo erg. Wordt de zin echter langer dan kan hij wel eens de weg kwijt raken. Het beeld in zijn hoofd is niet meer aan te passen aan de woorden die hij leest.

 

Het kan ook zijn dat hij de letters allemaal leest maar dan in zijn hoofd worden die door elkaar gehusseld en ontstaat er spontaan een ander woord. Bord kan dan zomaar brood worden. Dit komt omdat een rechts brein van rechts naar links denkt i.p.v. links naar rechts. Hierdoor ontstaat er verwarring. In beelden denken gaat veel sneller dan in woorden denken dus de gedachten zijn al veel verder dan dat de ogen de woorden kunnen lezen.

Of het woord wordt wel goed gelezen maar in het hoofd wordt er een plaatje van gemaakt en dat plaatje wordt dan benoemt maar is dan toch anders dan er stond. Een kasteel wordt dan een paleis. Radend lezen wordt dit genoemd.

Woorden met meerdere betekenissen zijn daardoor voor beelddenkers een groot struikelblok.

 

Doordat ze het gesproken woord niet goed registreren treden er vaak ook problemen op met het opvolgen van opdrachten. 1 opdracht gaat goed maar bij de tweede opdracht wordt de eerste “overschreven”. Hierdoor wordt de eerste opdracht niet uitgevoerd. Dit zie je vaak terug in schoolopdrachten waarbij ze maar de halve vraag beantwoorden. 

 

 

Bij beelddenkers treden er diverse symptomen op:

  • Achterstand met lezen, spellen en schrijven

  • Verwarren van tijd en ruimte, moeite met plannen en organiseren.

  • Moeite met dingen begrijpen.

  • Moeite met automatiseren. Dit valt vooral op bij het leren van de tafels.

Het is belangrijk dat het kind zich begrepen voelt dat het anders denkt. Door de hooggevoeligheid en het perfectionisme dat automatisch met de rechterhersenhelft verbonden is, voelt het kind sterker en is altijd kritisch naar zichzelf aan het kijken. Dit kan faalangst in de hand werken. Door het kind uitleg te geven hoe en waarom het anders denkt kan het zichzelf beter begrijpen en kan de faalangst getackeld worden. Je kunt het kind wel degelijk helpen door hem te leren om zijn eigen manier van denken te gebruiken om alsnog de materie eigen te maken. Biedt niet alleen hulpmiddelen (daisy-speler, extra tijd) maar ga concreet aan de slag en geef ze handvatten zodat ze het ook zonder hulpmiddelen kunnen redden. Je kunt ze niet veranderen, en dat willen we ook niet. Beelddenkers heeft de maatschappij nodig. Zij denken creatief en vernieuwend, iets wat we in de toekomst hard nodig zullen hebben. Laat ze in hun waarde en versterk hun goede kanten.

Reacties zijn gesloten.