Basisschool
Beelddenkers op de basisschool
Al vanaf het eerste begin van de basisschool kunnen zich problemen voordoen bij beelddenkers. Deze kinderen leren door begrijpen en niet door herhalen. Een beelddenker heeft een hele andere informatiebehoefte. Hij wil graag eerst weten wat de bedoeling is voordat hij aan een opdracht kan beginnen. Als er voldoende informatie verzameld is wordt er geoefend totdat het hele concept duidelijk en begrepen is. Tijd voor een volgend stuk van de lesstof, oefenen heeft geen zin meer. Taaldenkers hebben de oefening juist nodig om te automatiseren. Die hebben behoefte aan kleine brokjes informatie die stapelen en een-voor-een ingeoefend worden. Veel lesmethodes beiden daarom heel veel herhaling en oefenen. Een klein beetje informatie erbij en drie stappen terug met herhalen. Vanwege de klassikale aanpak worden beelddenkers gedwongen om , zonder genoeg informatie te krijgen, al die oefensommen te maken. Terwijl ze geen overzicht hebben van wat precies de bedoeling is. De informatie die de beelddenker nodig heeft om de diverse concepten te begrijpen word echter niet gegeven zodat de beelddenker zijn eigen weg zoekt en soms verkeerde conclusies trekt. Beelddenkers zijn heel goed in aanpassen en verbloemen en laten vaak niet van zich horen. Pas als de frustratie te groot is komt het naar buiten en blijkt er een groot hiaat in de basiskennis te zijn ontstaan. Doordat alles in hapjes wordt gegeven wordt niet altijd het verband gelegd tussen de verschillende onderdelen waardoor ze vastlopen in al die verschillende onderdeeltjes van het lezen en rekenen. Veel opgaven worden ondersteunt met plaatjes die hun eigen associatie oproepen waardoor het kind afgeleid is van de daadwerkelijke opdracht: de som.
Ook hoogbegaafde kinderen passen zich snel aan en gaan makkelijk onderpresteren. Of ze raken zo gefrustreerd dat ze opstandig gedrag laten zien en onhandelbaar zijn in de klas, geen teken van hoge intelligentie waardoor er niet onderkent word waar het probleem vandaan komt: te weinig informatie en uitdaging om het snel lerende hoogbegaafde brein te voeden.
Veel beelddenkers hebben een ho(o)g(er) IQ waardoor ze de stof snel begrijpen. Helaas zijn ze vaak ook uitgerust met een grote dosis perfectionisme waardoor ze niet aan hun eigen verwachtingen kunnen voldoen. Het grote rechtvaardigheidsgevoel helpt ook nog een handje en je hebt het recept voor een faalangstig kind. Dit kan zich uiten in verschillend gedrag, zoals teruggetrokken zijn, clownesk gedrag of driftig en ongeduldig. Ook de grote mate van gevoeligheid is kenmerkend voor een beelddenkend kind.
Waaraan herken je een beelddenker?
- Vaak dromerig
- Snel afgeleid
- Moeite met automatiseren
- Het zit er wel in maar komt er niet uit
- Willen graag zelf uitzoeken hoe iets moet
- Houden van autonomie
- Moeite met spelling
- Blijven soms letters en cijfers spiegelen of schrijven deze van onder naar boven en/of met de klok mee
- Zijn gevoelig
- Komen niet tot rekenbegrip
- Lezen kan achterblijven
- Kan prima rekenen maar kan de sommen onder de 20 en de tafels niet automatiseren
- Brede interesse
Niet alle beelddenkers zijn hetzelfde. Herken je je kind in een aantal van deze kenmerken en totaal niet in andere? Dan kan je kind gerust een beelddenker zijn. Wil je het zeker weten? Maak dan een afspraak en kom langs. Samen gaan we op zoek naar hoe jouw kind wel kan leren en kan laten zien wat erin zit.

Lezen
Lezen is de basis. Beelddenkers kunnen prima lezen als er gebruik wordt gemaakt van hun sterke kant: Het visualiseren. Beeldig Brein gebruikt hiervoor onder andere de Ik-Leer-Anders methode

Dominantiepatroon
Je bent een beelddenker of een taaldenker maar dat is niet het enige dat bepaald hoe jij leert. In elke intake wordt bepaald vanuit welke zintuigen jij je informatie haalt en wat dit betekent voor jouw leerproces

Rekenen
Beeldig Brein is gespecialiseerd in rekenproblemen bij Beelddenkers. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het inzicht dat ik in de loop van de tijd heb gekregen en, indien, nodig, kan de JaMaRa-rekenmethode ingezet worden.

Twijfel over een leerling?
Via flexleerktracht kun je mij als school inhuren om mee te denken met de oorzaken van de leerproblemen van een specifieke leerling. Soms is het niet duidelijk waar het probleem vandaan komt en is vaak het beelddenken de achterliggende oorzaak. Maar als school kun je niet alles weten en de kennis van het beelddenken is nog niet overal voldoende bekend om te duiden of er sprake is van beelddenkproblemen. terwijl begrip en inzicht zoveel schooltrauma kunnen voorkomen waardoor de werkdruk van de leerkracht afneemt en de schoolresultaten van de leerling toenemen. Schroom dus niet om via Flexleerkracht.nl contact te zoeken voor een adviesgesprek.